Stručný návod nastavení modelu větroně s možností funkce vztlakových klapek a aerodynamické brzdy pro začátečníky.
Vytvoření nového modelu
Zapněte vysílač a v „Menu/Model/Nový model” zadejte název nového modelu a v průvodci postupujte dál krok za krokem.
Upozornění: nikdy nezadávejte dva stejné názvy modelu
Tip: pro lepší orientaci při přepínání modelů je vhodné k modelu přiřadit jeho obrázek (v menu „Obrázek modelu a barvy”). Vhodný obrázek je možné stáhnout z internetu nebo si model vyfotit. Obrázek uložte do adresáře „Img” paměti vysílače ve formátu *.png nebo *.jpg. Doporučená velikost obrázku je méně než 100kB.
V tomto případě byla vybrána konfigurace:
- křídlo: dvě serva pro klapky, dvě pro křidélka
- ocasní plochy: jedno servo pro výškovku a jedno pro směrovku
- počet motorů: 1
- serva brzd. klapek: 2
Poznámka: tato konfigurace lze kdykoliv měnit nebo rozšiřovat o další funkce.
V menu průvodce „Přiřazení funkcí” zkontrolujte, zda vysílač přiřadil k funkcím ovladače podle vašich zvyklostí. Pomocí 3D tlačítka a tlačítek pod displejem můžete nyní ovladače změnit.
Po zobrazení výzvy „Chcete spárovat přijímač?” vložte do přijímače (vstup Ext.) párovací propojku a připojte k přijímači napájení.
Tlačítkem „Ano” (F5) pod displejem potvrďte spárování přijímače s vysílačem a odpojte párovací propojku z přijímače, tím je vytvořen nový model.
Reverzace, středy a krajní polohy výchylek serv
Tip: nejprve nahrubo nastavte výchylky řídících ploch poměrem pák tak, aby byla využita celá dráha chodu serva. Stejné platí i pro první hrubší seřízení neutrální polohy řídících ploch.
V „Menu/Model/Kalibrace serv” nastavte směr, velikost a rychlost výchylek pro každé servo v modelu. Pomocí „Servobalanceru” je možné změnit průběh výchylky a tím například synchronizovat chod dvou serv v celé jejich dráze.
Upozornění: vždy nejprve nastavte neutrální polohu řídící plochy. Až poté nastavujte krajní polohy.
Max. /Min. výchylka: nastavení krajních poloh daného servovýstupu, které za určitých okolností (například mixem jiné funkce) mohou být překročeny.
Max. /Min. fyzický limit: nastavení krajních poloh daného servovýstupu, které za žádných okolností nebudou překročeny.
Upozornění: po celou dobu pečlivě a trvale kontrolujte, jestli krajní poloha některého serva není za svým mechanickým limitem. Hrozí nebezpečí poškození serva.
Zpoždění nahoru/dolu: u některých funkcí je vhodné nastavit pomalejší chod serv, v tomto případě pro obě vztlakové klapky. Na obrázku je pro pohyb dolu nastaven delší čas, pro pohyb nahoru kratší.
Dvojité/Expo výchylky
U funkcí jako výškovka a křidélka je vhodné použít exponenciální průběh výchylky serva. Tím se zmenší poměr výchylky serva oproti výchylce řídící páky kolem její střední polohy. Řízení modelu je jemnější bez omezení maximálních výchylek. Funkce se aktivuje v „Menu/Jemné ladění/Dvojité-Expo výchylky”. Vhodná hodnota expa pro výškovku a křidélka bývá mezi +40 až +60%.
Upozornění: u modelů letadel nedoporučujeme zadávat záporné hodnoty expa.
Diferenciace křidélek
Diferenciace křidélek (Menu/Jemné ladění/Diferenciace”) je funkce vhodná pro modely s nesouměrným profilem křídla. Modely pak lépe reagují na křidélka a výkruty nejsou sudovité. Správnou hodnotu diferenciace je nutné nastavit podle konkrétního modelu, ale vždy má být výchylka křidélka dolu menší než nahoru.
Zakřivení odtokové hrany křídla
Zakřivením odtokové hrany (tedy současně křidélek i vztlaků) nahoru se zvýší rychlost letu. Zakřivením dolu se zvýší vztlak a sníží rychlost. Jednoduchý postup je pomocí dodatečných trimů.
- vyberte vhodný ovladač, nejlépe posuvný nebo otočný, pro ovládání této funkce
- v „Menu/Model/Parametry funkcí” přiřaďte tento ovladač jako trim funkce „Křidélka” a funkce „Vztlaky”
- hodnotou „Trim-MAX” nastavte maximální výchylky zakřivení
- je vhodné pro křidélka nastavit nižší hodnotu než pro vztlaky
- velikosti výchylek nahoru a dolu se liší podle modelu, obvykle jsou vhodné výchylky 2-3 mm nahoru, 3-8 mm dolů
Tip: v „Menu/Pokročilá nastavení/Zvuky proporc. ovladačů zadejte zvolený ovladač do pozice „Ovladač” a jako „Mód” zadejte možnost „Hlas”.. Vysílač bude nyní při každé změně polohy ovladače hlásit aktuální polohu.
Butterfly
Butterfly (Menu/Jemné ladění/Butterfly”) je funkce, která pomocí výchylky křidélek nahoru a současně vztlakových klapek dolu nahrazuje nebo doplňuje a zesiluje funkci aerodynamických brzd.
- přiřaďte funkci ovladač, může to být stejný, jako ovladač vztlakových klapek
- zvolte hodnotu Ofset, při hodnotě 40% bude funkce Butterfly aktivována při výchylce vztlaků na 40 % a více
Vlečný háček
Postup pro doplnění funkce vlečného háčku:
V „Menu/Model/Parametry funkcí” vytvořte pomocí tlačítka F3 (+) novou funkci s názvem např. „Háček” a přiřaďte k ní vhodný ovladač.
V „Menu/Model/Přiřazení serv” přiřaďte funkci „Háček” k v pořadí nejbližšímu volnému výstupu přijímače.
V „Menu/Model/Kalibrace serv” u funkce „Háček” nastavte max. a min. výchylku serva háčku.
V „Menu/Pokročilá nastavení/Zvuky na událost” je možné k přepínači funce „Háček” přiřadit zvukové hlášení informující o stavu, např. „Háček zajištěn/Háček odepnut”.
Tip: zvuky na událost je možné přiřadit ke všem ovladačům. Zvyšují informovanost a jistotu při řízení modelu. Pokud není potřebné hlášení v nabídce vysílače je možné si jej vytvořit pomocí mikrofonu vysílače, stáhnout ze stránek www.jetimodel.cz nebo v PC použít některý z programů, převádějící text na hlas. Doporučený formát zvukových souborů je *.wav a délka názvu audio souboru max 8 znaků.
Pohonný elektromotor
Nyní je na plynové páce křížového ovladače nastaveno ovládání vztlakových klapek a butterfly. Pomocí funkce letových režimů přidáme k ovladači i ovládání výkonu motoru. V letovém režimu „Let” bude ovladač plynu řídit výkon motoru, v letovém režimu „Přistání” bude ovládat nastavení vztlakových klapek a butterfly.
- v „Menu/Jemné ladění/Letové režimy ” změňte název letového režimu „Výchozí” na „Let”
- nastavte zpoždění na 1s a přiřaďte k letovému režimu hlasový soubor (viz. „Vlečný háček“)
Poznámka: každý letový režim může mít jiné nastavení řídících ploch. Nastavením zpoždění zamezíte prudkým změnám po přepnutí režimu. ź tlačítkem F3 (+) vytvořte kopii dalšího letového režimu a přejmenujte ji na „Přistání”
- přiřaďte k letovému režimu „Přistání” vhodný hlasový soubor
- zvolte ovladač, kterým budou režimy přepínány (Sf )
- v „Menu/Model/Parametry funkcí” vytvořte funkci „Motor” a přiřaďte k ní ovladač P2 (plynová páka, viz. „Vlečný háček“)
- v „Menu/Model/Přiřazení serv” přiřaďte tuto funkci k nejbližšímu volnému výstupu přijímače (viz. „Vlečný háček“)
- přepněte přepínač let. režimů do „Let” a :
- v „Menu/Jemné ladění/Butterfly” přepněte mód „G” (Globální) na „S” (Separátní)
- ve stejném menu smažte ovladač „P2" a ponechejte funkci bez ovladače
- v „Menu/Jemné ladění/Křivky funkcí/Vztlaky” přepněte mód „G” na „S”
- tlačítkem F4 (křivka) otevřete menu „Křivky funkcí”. Typ křivky zvolte „Konstantní” a v grafu „Bod” nastavte polohu vztlakových klapek na zasunuty
- přepněte přepínač let. režimů do „Přistání” a :
- v „Menu/Jemné ladění/Křivky funkcí/Motor” přepněte mód „G” na „S”
- tlačítkem F4 (křivka) otevřete menu „Křivky funkcí”. Typ křivky zvolte „Konstantní” a v grafu „Bod” nastavte polohu ve které je motor vypnutý
Digitální trimy
Při použití letových režimů lze v „Menu/Jemné ladění/Digitální trim” změnit označení trimování funkcí na „G” (Globální) a „S” (Separátní). Trimování „G” je společné pro danou funkci ve všech letových režimech. Trimování „S” umožní v každém letovém režimu separátní trimování dané funkce. To znamená, že v každém letovém režimu je model jinak vytrimován.
Tip: tlačítkem F4 (nářadí) je možné polohy trimů uložit do paměti, zobrazovat historii trimování , vypínat trimy a měnit jejich rozmístění.