Neobvyklé možnosti

Systém Duplex nabízí nejen řadu vysílačů a přijímačů, ale také množství telemetrických čidel a pomocných zařízení. Kombinací jejich funkcí mohou vznikat původně neplánované možnosti využití.

Měření spotřeby paliva senzorem MUI-30

Pro měření spotřeby paliva a jeho zůstatku v nádrži jsou určeny mechanické průtokoměry MFlow2 Gas pro pístové motory a MFlow2 Turbine pro proudové motory. Pokud je palivo do motoru dodáváno čerpadlem je možné pro měření jeho spotřeby a zůstatku v nádrži použít telemetrické čidlo MUI-30, původně určené pro měření napětí, proudu a spotřebované kapacity. Typickým příkladem jsou proudové motory. Předpokladem je, že množství přečerpaného paliva je závislé na množství elektrické energie spotřebované čerpadlem. Výhodou je, že senzor MUI-30 je malý, lehký, měření nevyžaduje zásah do palivové soustavy a je dostatečně přesné.

 

Zapojení senzoru

- palivová čerpadla mají dva (stejnosměrná) nebo tři a více vodičů. Přerušte červený vodič a do obvodu vložte senzor MUI tak, že jeho žlutý vodič se šipkou „ze senzoru” připojíte k vodiči vedoucímu do čerpadla

- třížilový kabel senzoru připojte do vstupu Ext. přijímače nebo jakéhokoliv jiného vstupu s možností nastavení pro příjem telemetrických dat

- dvoužilový kabel senzoru (pro měření napětí) není nutné připojovat

 

 

 

Nastavení senzoru

- v menu senzoru MUI pomocí Jetiboxu nebo virtuálního Jetiboxu ve vysílači Duplex nastavte hodnotu „Spouštěcí úroveň” na 0 A

 

 

Kalibrace senzoru

- v menu v ysílače „Menu/Časovače - Senzory/Údaje na hlavní obrazovce” přidejte pomocí tlačítka F3 (+) z nabídky „Telemetrie” hodnotu „MUI-30: Kapacita”

- na úvodní obrazovce vysílače se objeví hodnota kapacity v mAh

- naplňte a následně spotřebujte nádrž v modelu

- poznamenejte si naměřenou hodnotu kapacity z hlavní obrazovky

 

 

 

Nastavení alarmu

- předpokládejme, že pro vyčerpání paliva z nádrže spotřebovalo čerpadlo 240 mAh a chceme být upozorněni, že máme v nádrži pouze 30% paliva a následně varováni, že zbývá pouze 10%

- v menu vysílače „Menu/Časovače-Senzory/Alarmy” pomocí tlačítka F2 (+) vytvořte alarm pro senzor „MUI-30: Kapacita” s hodnotou „X>, 160mAh”

- do řádku „Soubor” vyberte z nabídky vhodné akustické hlášení

 

- stejným postupem vytvořte další alarm s hodnotou 216 mAh (240-10%) a vyberte k němu vhodné výrazné hlášení s volbou „Opakuj”.

 

Tip: zvuky na událost je možné přiřadit ke všem ovladačům. Zvyšují informovanost a jistotu při řízení modelu. Pokud není potřebné hlášení v nabídce vysílače, je možné si jej vytvořit pomocí mikrofonu vysílače, stáhnout ze stránek www.jetimodel.cz nebo v PC použít některý z programů, převádějící text na hlas. Doporučený formát zvukových souborů je *.wav.

 

 

 

Automatické vysunutí podvozků při ztrátě tlaku

U jednočinných vzduchových podvozků dojde samočinně po ztrátě tlaku k jejich otevření. U dvojčinných tomu tak není a po ztrátě tlaku nevyhnutelně dochází k nouzovému přistání se zavřeným nebo hůře částečně otevřeným podvozkem a jeho kryty. Této situaci lze předejít použitím tlakového telemetrického senzoru MBar a nastavením telemetrických ovladačů vysílače Duplex. Senzor monitoruje tlak vzduchu v systému a po jeho poklesu na nastavenou minimální bezpečnostní hodnotu dojde k automatickému otevření podvozků.

Mbar EX je telemetrický senzor systému Duplex měřící tlak plynů nebo kapalin. Monitoruje a zaznamenává minimální a maximální hodnoty tlaku a teploty, upozorňuje formou alarmů a hlasových zpráv na dosažení nastavených minimálních a maximálních hodnot.

 

 

Postup nastavení:

  • senzor propojte s pneumatickým nebo hydraulickým okruhem v modelu
  • připojte jej kabelem k přijímači nebo CentralBoxu jako telemetrické čidlo
  • v „Menu/Časovače-senzory/Senzory - ukládání dat” spusťte tlačítkem „F1" Auto načtení připojených senzorů

 

Tip: v tomto menu můžete u některých hodnot změnit jednotky, ve kterých budou data zobrazována

  • v „Menu/Pokročilé nastavení /Telemetrické ovladače” zadejte na pozici Mx1 název Mbar a aktivujte jej. Jako „Senzor” vyberte z nabídky „Telemetrie” „MBar:Tlak”
  • jako „Podmínku” zadejte X< a nejnižší hodnotu tlaku v kPa, při které se ještě spolehlivě otevře podvozek (zde 200 kPa)

 

  • v „Menu/Pokročilé nastavení/Logické spínače” aktivujte volbu „L1", zadejte název (Podvozek)
  • na pozici „Ovladač1" zvolte tlačítkem „F1 +” z nabídky „Telemetrické ovladače” možnost „Mx1 Mbar”
  • jako „Ovladač2" zadejte přepínač, kterým se vysunuje podvozek (Sc) a „Podmínku” zvotle „OR”

 

  • v „Menu/Model/Parametry funkcí” přiřaďte vytvořený logický spínač L1 (postupem Smaž/+/Logické spínače/L1) k funkci „Podvozek”

 

 

Při tomto nastavení a zvolených hodnotách bude podvozek pracovat následovně:

  • pokud je v systému tlak vyšší než 2 bary, můžete otvírání a zavírání podvozku provádět vámi zvoleným přepínačem (Sc)
  • pokud je tlak v systému nižší než 2 bary logický spínač L1 s využitím telemetrického ovladače podvozek automaticky otevře a nedovolí ani částečné zasunutí podvozku dokud nebude tlak opět vyšší než 2 bary.

 

 

 

 

Automatické vysunutí vztlakových klapek

Jedním z mnoha dalších příkladů využití funkce telemetrického ovladače je například možnost automatického vysunování vztlakových klapek v závislosti na rychlosti letu. Rychlost letu je měřena senzorem MSPEED EX a jeho pitotovou trubicí.

 

 

Popis funkce:

  • vztlakové klapky modelu jsou vždy a za všech podmínek v plném rozsahu ovládány pilotem zvoleným ovladačem
  • po aktivaci funkce automatických klapek se tyto proporcionálně vysunují ve zvoleném rozsahu od dosažení zadané minimální rychlosti
  • maximální výchylka automatického vysunutí klapek je vždy menší, než maximální výchylka ručně ovládání klapek
  • ruční ovládání klapek funguje vždy, automatické pouze při aktivaci této funkce a dosažení zadané minimální rychlosti modelu

Postup:

pitotovu trubici (je součástí telemetrického senzoru MSPEED EX) instalujte do modelu podle návodu a propojte ji s elektronikou senzoru MSPEED

  • v „Menu/Časovače-senzory/Senzory – ukládání dat” spusťte tlačítkem „F1" Auto načtení připojených senzorů

 

  • v „Menu/Pokročilé nastavení/Telemetrické ovladače” zadejte pro ovladač Mx1 popis „Klapky” a povolte „Aktivní ”. Typ prvku zvolte „Pro p. ovladač”, hodnotu „Výchozí” 100%.

 

  • Do řádku „Rozsah” zadejte hodnotu rychlostí modelu. V tomto rozsahu budou automatické klapky aktivní. Jednotky rychlosti jsou stejné, jako v menu „Senzory/ukládání dat” (zde m/s). Minimální rychlost může být i 0, střední zadejte uprostřed obou krajních hodnot. Vyšší rychlost by měla být zhruba stejná, jako bezpečná rychlost letu modelu při zatažených klapkách. Její hodnotu zjistíme např. nahlédnutím do grafu z předchozích letů modelu v „Menu/Aplikace/Analýza dat”.

 

V tomto popisovaném příkladu je zadána rychlost modelu, při které se začnou automatické klapky vysunovat jako 40 m/s, poloviční výchylka bude při 20 m/s k plnému vysunutí automatických klapek při rychlosti 5 m/s.

 

  • v „Menu/Pokročilé nastavení/Logické spínače” zvolte pro L1 Popis - Mix a povolte „Aktivní”
    • jako „Ovladač1" zadejte ovladač, na kterém máte vztlakové klapky (zde P5) a funkci IXI>
    • jako „Ovladač2” zadejte přepínač, kterým budete chtít funkci automatických klapek vypínat/zapínat. Do řádku ”Podmínka” zvolte „AND”

 

 

  • v ”Menu/Model/Parametry funkcí/vytvořte tlačítkem F3 + novou funkci s názvem např. Rychlost a přiřaďte jí z nabídky telemetrických ovladačů ovladač „Mx1"

 

  • v „Menu/Jemné ladění/Volné mixy” vytvořte tlačítkem „F2+” nový mix. Jako „Master” zadejte funkci „Rychlost”, jako „Slave” funkci „Vztlaky” a „Hodnotu” 100%

 

  • tlačítkem „F4 Uprav” vstupte do menu mixu a zadejte jako „Spínač” „L1"

 

 

Vysílače Duplex mají propracované a komplexní možnosti nastavení modelů všech kategorií v již základním menu. Možností použití logických funkcí, telemetrických ovladačů a dat z telemetrických čidel pro nastavování funkcí modelu a jeho reakcí se otevírají nové dříve neexistující možnosti.